zondag 13 mei 2018

De maaieritis


Op Facebook vond men dat een mooie term, maaieritis, voor het manische grasmaairegime dat onze gemeente toepast op het gazonnetje naast onze flat. Ik stuurde een cynische tweet de wereld in, omdat er al een maand elke week gemaaid wordt, waardoor het gras bruine plekken begint te vertonen en er geen bloemetje meer tussen de gemillimeterde sprietjes bloeit.

Ik kreeg prompt een reactie vanuit het gemeentehuis:
''Wellicht vindt u het wat teveel van het goede. Gelukkig wordt nu met nog veel regen en warmere temperatuur gras niet snel bruin en groeit het hard. De aannemer wil voorkomen dat het te lang wordt. Heeft u vragen? U kunt altijd ons meldpunt even bellen...'

De daaropvolgende dagen was het zonnig en droog weer. Niet alleen bleef het afgemaaide, bruine gras liggen, ook de sprietjes eronder begonnen uit te drogen. Dat weerhield de maaiers er niet van om er vrolijk nog eens met de maaimachine overheen te rossen.

Het grasveld is nu voor zo'n 50% geelbruin verkleurd en op sommige plekken schemert de kale grond er doorheen. Zou er iemand te vinden zijn die dit een optimaal onderhouden gazon vindt ?

Omdat ik me vorig jaar ook al groen en geel ergerde, aan die grasmaaigekte, heb ik een paar weken terug aan de rand van het grasveld wat plantjes weggehaald. Die staan nu vrolijk te bloeien op mijn balkon. In de ene pot telde ik gisteren 16 madeliefjes !

En in de andere bloeiden naast de madeliefjes al paardenbloemen, prachtig blauwe ereprijs en de piepkleine sterretjes van de gewone hoornbloem. Er zitten nog andere plantjes tussen het gras, die komen misschien ook nog tot bloei.

En er is meer goed nieuws van het balkon. Ik zag gisteren een koolmees, met een groen rupsje in zijn snavel, het nestkastje binnenvliegen. Dat kan twee dingen betekenen, of eigenlijk drie. Het kan zijn dat er jonge mezen in het kastje zitten, maar ik heb nog niets horen piepen en dan is één rups misschien ook wat weinig.

Het kan zijn dat het vrouwtje binnen op eitjes zit te broeden. Manlief komt dan af en toe een rupsje brengen. Maar wellicht is die rups wel voor eigen consumptie bedoeld en vindt die mees het gewoon leuk om binnen te eten.

Wordt vervolgd...

Er staan wat foto's van de maaimanie op Twitter. 

Daar ook foto's van de geredde plantjes. Bijvoorbeeld de madeliefjes en de ereprijs


De Strip: De strip van deze week is gemaakt door de Geheimzinnige Hulpman zelf. 

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 en deel 4 van het vorige verhaal.

Klik op de tekening voor een grotere weergave. 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men



4 opmerkingen:

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Met al jouw natuurkennis zou ik als ik de gemeente was je inhuren als groenadviseur.

Jan de Stripman zei

Als ik er maar niet de deur voor uit hoef...;o)

Annette zei

Die was van mij 'maaieritis' Jan.
Ook van mij kreeg de gemeente menig verontwaardigde post.
Zonder begrip van hun kant.
Zij zijn er alleen voor zichzelf niet voor de ware groenliefhebber. De 'regelmannetjes' niet van het spontane optreden.
Alles volgens de regels.

Leuk dat je dat gedaan hebt van die plantjes.
Genieten is een gave.

Jan de Stripman zei

@annette - Ere wie ere toekomt, Annette, het was jouw uitspraak...;o)