zondag 8 oktober 2017

Herfst, design en Ringo Starr


Okee, het is herfst. Toen ik vanochtend wakker werd scheen de zon, maar inmiddels zijn er weer grijze wolken verschenen boven Soestdijk. Ik hoorde een paar mussen tjilpen en een koolmees fluiten, maar het zal waarschijnlijk geen weer worden om buiten van de natuur te gaan genieten.

De Volkskrant kwam met een design-special bij de zaterdageditie. Ik heb me er nog niet in verdiept maar in vorige jaren bleken designers mensen te zijn die van niets iets konden maken. Bijna lood in goud konden veranderen.

Je neemt bijvoorbeeld een oude stofzuiger, schroeft er een lampenkap op en voila: een designlamp. De onderdelen kosten twee tientjes, maar het eindproduct wordt verkocht voor honderden euro's.

Dat doet me er aan denken dat ik voor het eerste flatje dat ik huurde zelf de lampen maakte, van oude fietswielen. Kostte bijna niks en leverden niet meer op dan sfeervolle verlichting. Misschien is er een designer aan me verloren gegaan ?

Ondertussen nadert ons Top 200.000 project op Facebook de twintigduizend liedjes. Je zou zeggen dat we onderhand alles wel hebben, maar dat is echt niet zo. Ik kom nog regelmatig helemaal nieuwe artiesten en groepen tegen.

Afgelopen week volgde ik de loopbaan van Ringo Starr. Voor de jongere lezers: dat was de drummer van de Beatles, een behoorlijk succesvolle Engelse band uit de jaren '60. Toen de Beatles in 1970 uit elkaar gingen brachten alle vier de bandleden solo-albums uit. Ook Ringo.

Wie de muziek van de Beatles kent zou niet verwachten dat uitgerekend de goedlachse drummer succes zou hebben als zanger. Maar dat had hij wel. Hij scoorde hits en ook zijn langspeelplaten verkochten goed. Daarnaast speelde hij in films en richtte een eigen platenmaatschappijtje op.

En hij was veelgevraagd als drummer. Hij speelde op de lp's van zijn mede ex-beatles, maar ook op platen van Stephen Stills, B.B. King, Leon Russell, Peter Frampton, Harry Nilsson, Carly Simon, Bob Dylan, The Beach Boys en Tom Petty. Om maar een paar bekende namen te noemen.

Maar hij trad ook aan op albums van minder bekende artiesten. Guthrie Thomas, bijvoorbeeld, een bijna vergeten singer-songwriter, waarover zelfs Wikipedia niets te melden heeft.

Of Kinky Friedman, die is in de VS wel bekend en niet alleen als zanger, maar ook als schrijver. Friedman maakte in de jaren '70 satirische countrymuziek.

Ze noemden hem de Frank Zappa van de country & western. Luister maar eens naar liedjes als 'They Ain'tMakin' Jews Like Jesus Anymore'.  Of 'Men's Room L.A.', waarin hij voor een moeilijke keuze komt te staan: Na gedane boodschap zijn achterste niet afvegen, of toch maar de afbeelding van Jezus gebruiken die hij op de vloer vond. Uiteindelijk wordt hij toegesproken door de zoon van God zelf, een rol waarvoor Ringo Starr zijn stem leende.  



De Strip: De strip van deze week is gemaakt door de Stripman. 

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 en deel 5 het vorige verhaal. 

Klik op de tekening voor een grotere weergave. 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men


2 opmerkingen:

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Bijna 20.000 liedjes. Dan is de lijst voor bijna 1/10 gevuld!

martin zei

De deuren naar het balkon stonden hier open. Lief ging wandelen en kwam mensen zonder shirt tegen. Zo warm.

Muziek nog neit zoveel gehad vandaag. Vrije Geluiden kom me vandaag niet boeien.

Afgelopen week toevallg wel documentary over No Secrets van Carly Simonb gekeken. Haar eigen drummer werd daarbij ingeruild door een protegé van de producer.

Nu weer met appeltaart de zon in. Op naar de 222.222.