zondag 15 april 2018

Lente door de verrekijker


Er zit een merel te zingen op het balkon en het speenkruid bloeit aan de rand van het park. Ik wist eerst niet dat het speenkruid was, mooie gele sterretjes, in het gras langs de sloot, die ik door mijn verrekijker bestudeerde. Maar met behulp van de website wildebloemen.info kwam ik er achter.

'Een van de eerste bloemen die in het voorjaar verschijnen zijn de stervormige gele bloemen van gewoon speenkruid,' schrijven ze. En dat klopt. Het enige dat eerder bloeide waren de narcissen, maar die zijn aangeplant en nu op hun retour.

Er staat ook dat je de bladeren van het speenkruid kunt eten. Ze bevatten veel vitamine C, maar je moet ze plukken voor de plant in bloei komt, want daarna vormen zich giftige stoffen. Dus niet allemaal naar buiten rennen om speenkruidblad te plukken !

Op het balkon staat een paardenbloem te bloeien – en de madeliefjes, natuurlijk, maar daar had ik het al eerder over. De bladeren van de paardenbloem kun je ook eten, ze hebben zelfs een aparte naam: molsla. Al schijnt het dat de echte molsla in het donker gekweekt wordt, zodat het blad heel licht blijft. Een beetje zoals witlof en asperges.

Ook paardenbloemblad moet je jong plukken, dus voor de plant in bloei komt. Van de wortels van de plant wordt surrogaatkoffie gemaakt en van de bloemhoofdjes zelfs wijn, lees ik.

Ondertussen zie ik, weer met behulp van de verrekijker, dat wat verderop in het park de eerste lenteblaadjes verschijnen. Aan een Amerikaanse eik zitten bruingele frutseltjes, dat zijn blaadjes en bloempjes. Een van de beuken heeft al flinke, lichtgroene bladeren.

Over de koolmezen in mijn nestkastje valt nog niet veel te melden. Ik zie ze elke dag wel even, maar druk heen en weer vliegen doen ze niet. Of ze klaar zijn met de nestbouw, eitjes leggen, of al aan het broeden zijn ? Ik weet het niet. Het kan ook nog dat het allemaal niet doorgaat.

Ik bekijk de lente dit jaar, voornamelijk, vanaf het balkon of door de verrekijker. Ik moet energie sparen voor onze muzikale activiteiten. Op Koningsdag staat een klein optreden gepland, van 12.45 tot 13.15, bij Artishock in Soest.

Daarna is het vast ook nog wel mooi buiten.



De Strip: De strip van deze week is gemaakt door de Stripman zelf. 

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 - deel 5 - deel 6 - deel 7 - deel 8 - deel 9 en deel 10 van het vorige verhaal. 

Klik op de tekening voor een grotere weergave. 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men

6 opmerkingen:

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Kan iedereen er gerust in zijn dat je inderdaad alleen maar naar vogeltjes en bloemetjes kijkt door je verrekijker :-)?

Jan de Stripman zei

Ja, echt te controleren is dat niet. Maar ik heb niet veel gelegenheid om bij andere mensen naar binnen te gluren, bovendien heb ik het meeste uitzicht op een bejaardenflat...

martin zei

Je gaat wel voor een bliksemcariére die jaar weer optreden! Leuk.

Jan de Stripman zei

@martin - We zijn gevraagd, door de organisatoren van de Koningsdag-feesten rond het Artishockgebouw. Het volgende optreden was eigenlijk pas in december gepland...

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Wie weet wat zich in een bejaardenflat allemaal afspeelt ...

Jan de Stripman zei

@zelfstandig journalist - Het zijn allemaal keurige mensen ! Maar eigenlijk heb ik geen idee, want ik kan het niet echt zien...;o)