zondag 24 september 2017

Nazomertje


Het is een beetje mistig vanochtend, maar verder mogen we niet klagen over het weer van de afgelopen dagen. Dat nazomertje is toch nog gekomen. En je merkt het aan de planten op mijn balkon. De dropplant bloeit met een mooie paarse pluim, de akkerkool met gele bloemen, de fuchsia en de azalea in het rood en de witte en blauwe lobelia's houden het ook nog steeds vol.

Er zoemen insecten door de lucht, al doen de kruisspinnen ook hun best om ze te vangen. Mijn vrouw en ik zagen er één een web bouwen midden voor het raam en we vroegen ons af of dat wel zo'n handige plek was. Aan het eind van de dag zaten er een stuk of zes grotere en kleinere vliegjes in. Prima plekje dus.

Op het vogelbalkon spelen de koolmezen en pimpelmezen hun vorm van tikkertje. De ene mees vliegt recht op een andere af en als die opvliegt gaat de eerste op zijn plaats zitten. Tot daar weer een andere mees op af vliegt. Zo zijn ze vaak minuten lang van plaats aan het wisselen. Tot echte botsingen komt het zelden.

Maar het hele stel is verdwenen als er een grote bonte specht op het voederhuisje landt. Of een kauwtje. Daar hebben ze respect voor. Net als voor de vlaamse gaai, maar die komt maar zelden op het balkon. Die heeft meer interesse voor de eikels en beukennootjes, in de bomen aan de overkant van de straat. Die eiken en beuken beginnen hier en daar al wat te verkleuren. Het is wel herfst, natuurlijk.

Vanmiddag is het wereldkampioenschap wielrennen op de TV. De Nederlandse mannen en vrouwen hebben al heel wat medailles veroverd en al zijn mijn verwachtingen niet hoog gespannen, wie weet komt er daar nog eentje bij. Het zou wel krankjorum zijn als Tom Dumoulin, na goud in de ploegentijdrit en de individuele tijdrit, ook het wegkampioenschap zou winnen.

Al met al afleiding genoeg om me niet met de echte problemen in de wereld bezig te houden. Vluchtelingen, natuurrampen, presidenten die elkaar uitschelden en met kernwapens bedreigen...

Hier schijnt straks de zon en scheren de paardenbijters langs het raam. (Dat zijn libellen.) En ook als Dumoulin niet wint ga ik genieten van een hopelijk spannende wedstrijd, met mooie beelden van de Noorse havenstad Bergen. En tussendoor ga ik even op het balkon zitten, als de zon schijnt...



De Strip: De strip van deze week is gemaakt door de Geheimzinnige Hulpman. Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 en deel 4 van dit verhaal. 

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 - deel 5 en deel 6 van het vorige verhaal. 


Klik op de tekening voor een grotere weergave. 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men



5 opmerkingen:

martin zei

Zie jij de winnaar van de ploegentijdrit Sunweb (vrouwen en mannen) als Nederlandse overwinningen? Gezien de Duitse licentie doen de Vlamingen bij Sporza dat niet. (Ik stiekem wel).

Nog iets anders ik citeer je anoniem op mijn fotoblog van vandaag.

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Ik kijk uiteraard niet naar het wielrennen. Gelukkig zit het seizoen er na vandaag eindelijk op. Nadeel: begin oktober zal de schaatsterreur wel weer gaan beginnen tot eind maart. Zucht ... Nou ja: ik moet me er nog maar niet al te veel aan ergeren in de zon vanmiddag.

Jan de Stripman zei

@martin - Er waren in ieder geval Nederlandse mannen en vrouwen in die Sunwebploegen. En voor Dumoulin geldt dat hij al twee wereldtitels heeft, of dat nu onder Nederlandse of Duitse vlag is...;o)

@zelfstandig journalist - Het seizoen voor de wegwielrenners mag op zijn einde lopen, het veldritseizoen is net begonnen. Wielerliefhebbers hoeven niet zonder te zitten in de wintermaanden...;o)

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Veldrijden, is al heel wat spannender dan wegwielrennen.

Jan de Stripman zei

@zelfstandig journalist - Dus jij zit vanmiddag weer voor de buis ?