zondag 10 september 2017

Meer dan 200 spamberichten


Ik zette vanochtend mijn laptop aan. Ha, leuk, 11 mailtjes ! O, nee, het zijn er maar 2, de rest is spam. Alleen in de afgelopen week al verzamelde ik meer dan 200 spamberichten. Sinds een paar weken laat ik ze door mijn mailprogramma, automatisch, in een apart mapje zetten. Dat werkt heel aardig. Ik moet dan toch nog wel controleren of het allemaal wel echt ongewenste mail is, maar het gaat sneller dan 'met de hand' sorteren.

Het is ook mogelijk om de internetprovider opdracht te geven de spam tegen te houden. Maar dan moet je eens in de zoveel tijd, via de mailbox op internet, toch nog kijken of die z'n werk wel goed doet. Een stuk omslachtiger en de kans dat je een legitiem mailtje mist is een stuk groter.

Het komt misschien doordat ik mijn mailadressen al zo lang gebruik, eigenlijk al sinds ik een internetverbinding heb, dat de hoeveelheid spam steeds groter wordt. Maar het getuigt ook van weinig intelligentie bij de spammers. Waarom sturen die me al meer dan 20 jaar mails die ik direct ongeopend weggooi ?

Het zal wel zijn omdat mailen gratis is. Ze denken misschien dat de aanhouder wint en dat ik toch een keer in ga op de aanlokkelijke mededeling dat ik een prijs heb gewonnen. Of ze hopen dat ik plotseling zwaarlijvig ben geworden, of zo rijk dat ik mijn geld voordelig wil beleggen, of een hypotheek op mijn huurhuis wil nemen. En dat ik tegelijkertijd mijn verstand verloren heb.

Ze moeten miljoenen spammails per dag versturen en dat zal dan toch wel de moeite lonen. Dus ook de onwaarschijnlijkste scenario's zullen wel eens voorkomen. Ze denken in ieder geval niet meer dat ik impotent ben, want reclame voor erectiepillen zit er tegenwoordig niet meer bij.

De meeste spam lijkt gericht op ouderen, maar misschien is dat omdat die er wat vaker intrappen dan de jongere mailgebruikers. Of wellicht omdat email meer iets voor ouderen is. De jeugd appt natuurlijk.

Mail is meer en meer iets geworden voor contacten tussen klanten en bedrijven. Tegenover de 200 spamberichten stonden, in de afgelopen week, slechts 5 mailtjes van vrienden en familie. De rest van het emailverkeer kwam van bedrijven en instellingen.

Ik ga er van uit dat ze de mail die ik zelf verstuur niet kunnen lezen. Maar eigenlijk zou het beter zijn als ze dat wel konden. Dan wisten ze nu dat ze rustig op kunnen houden met spammen. Het heeft geen zin, jongens ! Ik trap er niet in ! Stop er maar mee...!



De Strip: De strip van deze week is gemaakt door de Geheimzinnige Hulpman. Klik hier voor deel 1 en deel 2 van dit verhaal. 

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 - deel 5 en deel 6 van het vorige verhaal. 


Klik op de tekening voor een grotere weergave. 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men



3 opmerkingen:

martin zei

Kosten zijn laag, opbrengst ook, maar door de bulkverzendingen is het toch lucratief voor die paar die wel eens iets openen. Doe je dat een keer dan zijn de hekken van de dammen en komt de een na de ander. Ik heb een keer zo'n fout gemaakt voor iets wat goed leek. Nu is het weer weg. Ik krijg momenteel veel mails van wapenbeursorganisatoren die me persoonlijk willen spreken. Ze doen dat heel knap. Je voelt je bijna een ongelikte beer als je niet antwoord.

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Ik ontvang al anderhalf jaar spam uit Duitsland met zonweringen, Kugelschreiber en meer van dat fraais. Lees ze geen eens. En dan is er nog Jozef diie niet ophoudt mij te verkondigen dat er een nieuwe financiële catastrofe zit aan te komen.

Jan de Stripman zei

@martin en @Zelfstandig journalist - Je weet zo in ieder geval wel dat de mail het nog doet...;o)