zondag 3 januari 2021

Vol optimisme het nieuwe jaar in


Het is weer zondagochtend.
Buiten is het nog donker, naast me is de verwarming gezellig aan het kletteren. Het is nu nog moeilijk te zien, maar ik denk dat het een bewolkte zonsopkomst wordt. Geen spectaculaire foto's dus.

Ondertussen ben ik vergeten waar ik het eigenlijk over hebben wou. Ik heb nog een beetje last van de naweeën van oud en nieuw. Niet dat het een onrustige nacht was, onze buurt hield zich keurig aan het vuurwerkverbod. Als enige waarschijnlijk, want verderop in het dorp klonk luid geknal en in de verte zagen we best wel wat vuurpijlen omhoog schieten.

Misschien heb ik wat last van een midwinterdepressie. Maar eigenlijk mag ik helemaal niet klagen, met mijn weer prima werkende elektriciteitsnet en mijn klaterende verwarming.

Duizenden jaren geleden zaten mensen in schamele hutjes, zonder gas en licht, met een rokend houtvuurtje en kleding die maar nauwelijks beschermde tegen de kou. En toen waren er nog echte winters, met sneeuw en vorst. Nu hebben we alleen wat gekwakkel en een opwarmend klimaat.

Jaarlijks komen de moderne druïden en hun aanhangers bijeen, om bij het oude stenen monument van Stonehenge de zomerzonnewende te vieren. Maar het is waarschijnlijker dat het daar ging om het vaststellen van midwinter.

In de winter zat iedereen in het donker te kleumen en de laatste restjes voedsel uit de kookpot te schrapen, want er groeit niet veel eetbaars in dat jaargetijde. Dan wil je wel weten of je al over de helft bent en of het voorjaar er weer aan gaat komen.

De moderne mens is een holbewoner met een stropdas, dus misschien word ik daarom een beetje somber van de winter. Maar kom aan, we zijn over de helft.

Dus nu, vol optimisme, op naar de lente !



De Strip is gemaakt door de Geheimzinnige Hulpman

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 en deel 4 van het voorafgaande verhaal.

Klik op de tekening voor een grotere weergave. 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men

3 opmerkingen:

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Ik denk dat de Neanderthaler veel beter tegen de kou kon dan de moderne mens. Maar om er nu voor te pleiten om met zijn allen weer in een hol te gaan wonen ... Zou wel goed zijn in de strijd tegen de klimaatopwarming.

martin zei

Nog een reden om tevreden te zijn met het moderne leven. Ruim een kwart van de Neanderthalers haalde het einde van het eerste levensjaar niet. (Hoe men dat weet vertelt de site waar ik die 28% lees niet.) Gemiddeld werden ze 40 jaar oud (wiki, wel met bron.). Hoewel we zouden in die omgeving wijze oude mannen zijn, jij nog ouder en wijzer dn ik, die met respect werden behandeld, tenminste als we de rondtrekkende groep bij hadden kunnen benen.

Jan de Stripman zei

@zelfstandig journalist - Als het dan maar een hol is met centrale verwarming en een internetaansluiting...;o)

@martin - Ze zouden nog staan te kijken als wij het wiel gingen uitvinden en het trappistenbier...;o)