zondag 14 januari 2018

Warmlopen voor de jaarlijkse tuinvogeltelling


Ik dacht: laat ik eens vroeg beginnen, dit jaar. Laat ik eens een week van te voren melden dat de jaarlijkse tuinvogeltelling er weer aan komt. Ik had al een paar aankondigingen voorbij zien komen, dus dat leek me leuk. Maar gisteren las ik dat de telling niet volgende week is, maar over twee weken.

Dan ben ik nu dus extra vroeg. Maar dat geeft niet want ik heb best wel leuk vogelnieuws te melden. De afgelopen weken zag ik namelijk, af en toe, een middelste bonte specht, in de bomen van het park, aan de overkant. En deze week kwam hij of zij, dat is bij deze soort niet te zien, zelfs even op mijn balkon een pindaatje halen.

We kennen allemaal de grote bonte specht waarschijnlijk wel, een mooie, grotendeels zwart-wit gestreepte vogel, met een rode onderbuik. De mannetjes hebben ook een rode plek op hun achterhoofd. Mannetjes en vrouwtjes hebben verder een zwarte kruin.

De grote bonte specht is minder groot dan hij lijkt, ongeveer het formaat van een merel, maar dan met een veel grotere kop en snavel. Daarmee hakt en roffelt hij op boomstammen, takken en soms regenpijpen en lantaarnpalen.

De middelste bonte specht, er is ook nog een kleine bonte maar die heb ik nog nooit gezien, de middelste dus, lijkt veel op de grote. Ze zijn ook zwart-wit gestreept. Maar het mannetje en het vrouwtje hebben een felrode kruin, verder meer wit op de kop, een roze onderbuik en dunne donkere strepen op de verder witte borst.

Ik dacht een paar jaar terug al eens dat ik een middelste bonte zag, maar dat bleek een jong van de grote bonte. Om het ons vogelliefhebbers moeilijk te maken hebben die ook een rode kruin. In de daarop volgende jaren had ik meerdere malen jongen van de grote bonte op mijn balkon, dus toen ik nu echt die middelste bonte zag had ik direct door dat dit een ander modelletje was.

Ik durfde me niet te verroeren. Mijn camera lag niet binnen handbereik, maar als ik op zou staan zou ik de specht vast verjagen. Dan maar geen close up. Toen hij terug vloog naar de overkant van de straat en daar op een tak van een eik ging zitten, maakte ik een paar redelijk onscherpe foto's. Beter wat dan niets.

De middelste bonte specht is tamelijk zeldzaam, maar wordt steeds vaker gezien in ons land. Vogelbescherming schrijft dat dat komt omdat onze bossen ouder worden. Deze specht houdt van knoestige oude bomen en inderdaad de eiken en beuken van het park beginnen op leeftijd te raken.

De kans dat deze bijzondere specht over twee weken, bij de Nationale Tuinvogeltelling, weer mijn balkon bezoekt is minimaal, maar dat geeft niet. Daarvoor hebben we de jaarrond tuintelling dan weer. Zo blijft iedereen tevreden.

Ter vergelijking een foto die ik maakte van het vrouwtje van de grote bonte specht 

En mijn wazige foto van de middelstebonte specht 





De Strip: De strip van deze week is gemaakt door de Stripman. Klik hier voor deel 1 van dit verhaal.

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 - deel 5 - deel 6 - deel 7 - deel 8 en deel 9 van het vorige verhaal. 

Klik op de tekening voor een grotere weergave. 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men

4 opmerkingen:

martin zei

Over een week dus heerlijk voer en een oude knoest ophangen, en neerleggen en lijmstokken bevestigen en dan heb je een week later lekker veel bij de telling.

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Wat zou het evolutionaire nut zijn van drie verschillende soorten bonte spechten?

Jan de Stripman zei

@martin - Ik zou nu maar vast beginnen...;o)

@zelfstandig journalist - De evolutie heeft geen nut, die doet alleen wat mogelijk is. In Noord-Amerika zijn nog veel meer verschillende soorten spechten. Gewoon omdat het kan...;o)

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Toch wel. Volgens Darwin kan een kleine aanpassing al een grotere kans op overleving opleveren.