zondag 24 december 2017

De donkere dagen


Het zijn de donkere dagen voor kerst. Erg koud zijn ze niet, maar wel grijs en een tikje somber. Het is de periode dat we het minste daglicht hebben. Maar kop op, nog even en de dagen worden weer langer.

Het was daarom, de terugkeer van het licht, dat de oude Germanen, rond deze tijd de zonnewende vierden. Later is dat feest ingepikt door het christendom, maar het is geen toeval dat er bij de kerstviering gebruik gemaakt wordt van dennenbomen en hulsttakken. Die blijven ook in de winter groen en waren daarom, voor de Germanen al, symbolen van hoop en leven in een verder ogenschijnlijk dode natuur.

Is er verder nog iets gebeurd deze week ? Het wereldnieuws hoef ik hier niet te herhalen, bovendien is het meestal bijzonder rustig rond de kerst. Zelf heb ik ook niets geks meegemaakt. Afgezien van een enkele droom dan.

Ik droomde dat ik met een groepje, voor mij onbekende, muzikanten een lied van de Beatles zou gaan spelen. 'She Came In Through The Bathroom Window', ze kwam binnen door het badkamerraam. Een beetje rare tekst, maar daar had ik geen probleem mee.

Vaak doemen er in dit soort dromen allerlei dingen op die me het musiceren onmogelijk maken. Dat ik de tekst niet ken, of dat mijn gitaar weg is, of een mankement heeft. Maar dat viel deze keer mee.

In plaats van een gitaar had ik nu alleen een wasrekje, zo'n opvouwbaar model dat je over een deur, of de balkonrand kunt hangen, om de akkoorden op te spelen. Het was verbonden met een versterker zodat er opmerkelijke, gitaarachtige, klanken uit kwamen.

Kortom, alles ging prima. Alleen mijn zangmicrofoon bevond zich niet op een standaard, maar op een plankje aan de muur, in een hoek van de kamer. Ik stond daar dus een beetje vreemd, in die hoek te zingen, Maar niemand scheen zich er aan te storen, dus ik werd redelijk tevreden en opgewekt wakker.

Hopelijk blijft dat zo, ook voor iedereen, alle lezers en de rest van de wereld. Een tevreden en opgewekte kerst gewenst.


'She Came In Through The Bathroom Window', is geschreven door Paul McCartney en is onderdeel van de medley die een kant vult van de lp 'Abbey Road', uit 1969.
De bizarre tekst is gebaseerd op een actie van fanatieke Beatlefans, de zogenaamde 'Apple scruffs', die via het wc-raampje inbraken in het huis van McCartney. Lees maar op Wikipedia

Een mooie coverversie van het lied is opgenomen door Joe Cocker. Dit filmpje lijkt live opgenomen, maar ergens halverwege kun je zien dat de bassist zijn instrument achterstevoren houdt, een stil protest misschien...? 




De Strip: De strip van deze week is gemaakt door de Geheimzinnige Hulpman.

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 - deel 5 - deel 6 en deel 7 van dit verhaal. 

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 en deel 4 van het vorige verhaal. 

Klik op de tekening voor een grotere weergave. 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men





2 opmerkingen:

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Hoe is Paul ooit begonnen? Misschien wel net zo amateuristisch. Goede kerst ook!

Jan de Stripman zei

@zelfstandig journalist - Een elektrisch wasrek is meer iets voor de Bonzo Dog Doodah Band...;o)