Dit blog krijgt af
en toe bezoekers die speciaal op de strips afkomen. Dat is niet zo
gek, ik noem mezelf nog steeds de Stripman en dit is een voortzetting
van een Volkskrantblog dat 'Het Stripblog' heette.
Toch kan het
gebeuren dat de eerste bijdrage die je hier te zien krijgt een foto
van een wolkenlucht met een vaag verhaaltje is. Voor wie een paar
klikjes verder kijkt zijn er genoeg strips te vinden. Maar het leek
me toch wel aardig om een paar oude verhalen, over strips en
striptekenen nog eens te plaatsen. Dan komen de echte liefhebbers ook
eens aan hun trekken.
Carol Voges is de
enige professionele striptekenaar die ik persoonlijk gekend heb.
Carol was een ontzettend aardige, warme en enthousiaste man, bereid
om zelfs een amateur als ik ernstig te woord te staan en van advies
te dienen, daarnaast hield hij van jazz en gezelligheid. Vlak na zijn
overlijden, in 2001, schreef ik een verhaal over hem. In 2008 zette
ik dat al eens op het Volskrantblog.
Bij het grote publiek was Carol Voges
vooral bekend door het tekenen van de strip Pa pinkelman en Tante
Pollewop, waarvoor Godfried Bomans de teksten schreef. De strip
verscheen van 1945 tot ’52 in de Volkskrant en was erg populair.
Daarvoor werkte Carol bij de studio’s van Joop Geesink en Marten
Toonder. In later jaren maakte hij vooral veel illustraties bij
kinderboeken en voor bladen als Donald Duck en Sesamstraat.
Eind jaren ’80 leerde ik hem
persoonlijk kennen omdat zijn vriendin Anne in Soest woonde en de
tekenclub van Artishock bezocht, de vereniging waarvoor ik toen het
clubblad maakte, verhaaltjes schreef en stripjes tekende. Carol kwam
ook wel eens op de tekenclub, waar je eens in de week model kon
tekenen en op een zeker moment kwamen we elkaar tegen.
Hij
complimenteerde me met mijn stripjes en zei dat hij best tips voor me
had als ik daarin geïnteresseerd was. Natuurlijk was ik te verlegen
om daar op dat moment op door te gaan, maar later heb ik hem een
brief gestuurd en naar aanleiding daarvan hebben we in de bar van
Artishock een uitgebreid gesprek over striptekenen gehad.
Hij tekende het
een en ander voor, raadde me aan om vooral nooit iets weg te gooien,
een mooie map met werk samen te stellen en mijn figuurtjes te
voorzien van een ander model ogen. Tot op dat moment tekende ik ogen
die uit niet veel meer dan een stip bestonden en Carol vond het
verstandiger om daaromheen een cirkeltje te trekken, dat was handiger
als de strips ooit ingekleurd zouden moeten worden.
Ik heb me aan zijn aanwijzingen
gehouden, hoewel me dat tot op heden nog geen succesvol striptekenaar
heeft gemaakt. Hetgeen overigens aan mijn eigen inzet verweten moet
worden, zeker niet aan Carol.
In de daaropvolgende periode kwam ik
hem regelmatig tegen op feestjes bij gezamenlijke kennissen of bij
Artishock en vaak informeerde hij belangstellend naar mijn
vorderingen. Toen ik hem op een zekere dag meedeelde niet langer een
professionele tekencarrière na te streven vond hij dat jammer, maar
als ik het leuker vond om voor mijn plezier te tekenen was dat
natuurlijk ook goed.
Op een van de
feestjes had ik mijn gitaar bij me en kroop Carol achter de piano.
Het was al laat en onze samenwerking klonk ongetwijfeld meer
enthousiast dan muzikaal. Carol was trouwens meer drummer dan pianist
en in die hoedanigheid heb ik ook nog eens samen met hem gespeeld.
In zijn tekenwerk
was hij een precieze vakman, maar als drummer ging hij veel
intuïtiever te werk. Hij stoorde zich niet erg aan maat en ritme,
maar probeerde vooral de sfeer van de muziek te pakken en van rake
klappen te voorzien. Voor ons rechtlijnige muzikanten was hij
daardoor vaak moeilijk te volgen.
In latere jaren heb ik Carol uit het
oog verloren en zijn dood, in 2001, kwam voor mij onverwacht. Ik had
ook geen idee dat hij al 75 was, voor mij leek hij nog nauwelijks 60.
8 opmerkingen:
je ziet inderdaad dat de ogen meer 'spreken'. overigens moert ik erg glimlachen om de naam 'artishock'
Mooi Stripman, als je iemand persoonlijk kent en van hem kun leren.
@lebonton - Artishock is een vereniging, in de jaren '60 opgericht door Soester kunstenaars, die allerlei culturele activiteiten organiseert. De naam reflecteert de woelige beginjaren, maar is ook een geintje, natuurlijk...;o)
@antoinette - Het is nu vooral een mooie herinnering...
Die strip was ver voor mijn tijd.
Mooi verhaal. Je tekent anders nog steeds verdienstelik: vriendelijk en helder en met sfeer. Zo!!!
@zelfstandig journalist - Maar dan kan het nog wel leuk zijn ! Al geef ik toe dat Pa Pinkelman ook wel voor mijn tijd was...;o)
@martin - Dank je...!
2 jaar na dato, maar ach...
Carol Voges lijkt me zo te horen echt een aardige man geweest te zijn.
Leuk dat je hem persoonlijk hebt gekend.
Hij is mijn absolute nummer 1 Donald Duck tekenaar (periode 1970-1974).
Dat van die ogen klopt als een bus, bij Donald en de rest tekende hij altijd kleine witte stipjes in de ogen waardoor ze meteen veel en veel sprekender waren. Ook de rest van zijn tekenstijl heb ik altijd al heel leuk gevonden. Als kind viel me al op hoe de Donald van zijn hand anders was dan de andere Duckies, al wist ik toen natuurlijk nog niet dat er vele verschillende tekenaars waren.
@renzer125 - Dank voor je reactie. leuk dat dit verhaal, na al die tijd nog gelezen wordt !
Een reactie posten