zondag 19 maart 2023

Ik wil ook dat de boeren blijven


'Ik wil
dat de boeren blijven, dus ben ik blij dat de Boeren Burger Beweging gewonnen heeft.'

Okee, dat is een citaat uit het jeugdjournaal, maar zo'n kind haalt het ergens vandaan. Dat zullen ouders gezegd hebben, of andere familieleden. En het geeft mooi aan wat voor misverstanden er aan een verkiezingswinst ten grondslag kunnen liggen. Want alle politieke partijen willen dat de boeren blijven, er is er niet een die de boeren weg wil hebben uit ons land. Ik wil ook dat de boeren blijven !

Sterker nog: Als de groene partijen – en ik – onze zin krijgen en de boeren anders gaan werken, duurzamer, kleinschaliger en natuurvriendelijker, dan zijn er in de toekomst juist meer boeren nodig. Terwijl er alleen maar minder plaats voor boeren zal zijn als ze doorgaan met schaalvergroting en mechanisatie. Het oude beleid heeft ervoor gezorgd dat er al veel boeren met hun bedrijf zijn gestopt. Het was dus meer in het belang van de boeren geweest als er wat minder op de BBB was gestemd.

Jullie merken het al, de verkiezingen sudderen nog na. En ik worstel met een lichte verkiezingskater. Niet vanwege het succes van de BBB, dat is wel jammer, maar misschien toch iets minder erg dan de vorige aardverschuiving, richting Forum voor Democratie. Maar ik word er wel een beetje moedeloos van. Telkens weer een nieuwe rechtse rattenvanger, die de ontevreden kiezers voor de gek weet te houden.

De BBB is niet rechts, zeggen ze zelf. Maar volgens de krant hebben ze, in de 2e kamer, voornamelijk met de SGP meegestemd. Dat is niet echt vooruitstrevend.

Het gaat om het signaal, hoorde ik ook. Nou, als al die ontevreden kiezers op Groen Links of de Partij voor de Dieren hadden gestemd, was dat ook een stevig signaal geweest. En dan waren we er, als mensheid, misschien iets mee opgeschoten.

Ik kan mezelf natuurlijk troosten met de constatering dat die kleine groene partij, waar ik in mijn leven het meest op gestemd heb, terwijl ik even niet oplette, veranderd is in één van de grootste partijen van ons land. Dat komt vooral omdat de partijen, die vroeger altijd groter waren, zoveel kiezers verloren hebben. Maar toch...

Ondertussen weet ik ook wel dat een mooie verkiezingsuitslag, voor die groene partijen, niet wil zeggen dat het beleid, in de toekomst, snel veel groener zal kleuren. Ik vraag me af hoeveel BBB-stemmers denken dat de klimaatmaatregelen nu teruggedraaid zullen worden en ze wolven kunnen gaan afschieten ? Laat ik voorspellen dat dat er niet in zit.

De afgelopen decennia hebben onze regeringen hun best gedaan om de nodige milieumaatregelen zoveel mogelijk tegen te houden, maar momenteel kunnen ze er niet meer onderuit. Ze worden er door de rechter toe gedwongen, vanwege Europese wetgeving. En de wolf is een door Europa beschermde diersoort. Dus de BBB kan roepen wat ze wil, er gaat wat dat betreft niet veel veranderen.

Er zijn mensen die denken dat Nederland het braafste jongetje in de klas wil zijn, als het op natuur en milieu aankomt. Maar ons land is juist het vieze, verwaarloosde, jongetje. Om een voorbeeld te geven: Op de radio hoorde ik dat de Nederlandse overheid al meer dan 10 jaar geleden toegezegd heeft om de belastingkorting op energie, voor grootverbruikers, te gaan verminderen. Het is namelijk zo dat je bij ons minder belasting betaalt als je meer verbruikt. En dat terwijl de gewone burger maar aangemaand wordt om zuinig te zijn, vanwege het milieu en zo.

De grootste bedrijven, dus de grootste vervuilers, betalen het minste belasting. Maar er werd meermaals beloofd dat dat verleden tijd zou worden, ook omdat Europa daarop aandrong. Het is nog steeds niet gebeurd. De overheid zoekt keer op keer excuses, om toch maar door te gaan met kortingen verstrekken. Eerst nog eens onderzoeken, wat valt er nou eigenlijk onder, want het is misschien slecht voor de economie. En zo sukkelt het maar door.

Als er een signaal gegeven moet worden dan is het dat er serieus werk gemaakt moet worden van maatregelen die het klimaat en de biodiversiteit en het milieu verbeteren. Er zal een schepje bovenop moeten. Maar ik ben bang dat het, dankzij de BBB en zijn kiezers, allemaal nog trager zal gaan...

Wie ook eens een signaal wil geven, Greenpeace heeft een petitie die de regering oproept om maatregelen te nemen om de klimaatcrisis te bedwingen. Die is al bijna 250.000 keer ondertekend.

En een die pleit voor duurzame landbouw . Die heeft al bijna 60.000 handtekeningen opgehaald.

En een voor een schoner Schiphol, die inmiddels ruim 46.000 keer is ondertekend.

 

 
De Strip is gemaakt door de Geheimzinnige Hulpman. Klik hier voor deel 1 van dit verhaal.
  
Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 - deel 5 - deel 6 - deel 7 en deel 8 van het vorige verhaal.
 
Klik op de tekening voor een grotere weergave. 
 

6 opmerkingen:

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Hoewel ik niet op BBB zou stemmen, geef ik Caroline wel een kans. Laat BBB maar bewijzen dat ze voldoende in hun mars hebben om verantwoord mee te besturen. Compromissen zullen hoe dan ook moeten worden gesloten. Als ze daartoe bereid en in staat zijn, heb je meer aan BBB dan aan Baudet en Wilders.

Jan de Stripman zei

@zelfstandig journalist - Verantwoord meebesturen betekent stikstofbeleid uitvoeren en dat zeggen ze niet te willen. Dat wordt dan dus niet meebesturen, of de kiezers ernstig teleurstellen...

Anoniem zei

De naweeën van Sicco ebben echt niet zo snel weg…temeer omdat Nederland afgelopen decennia een dubbele monarchie geworden is (de Oranjes èn de Liberalen). Dus de erfenis van Mansholt wordt zeer goed beheerd in een haast ontastbare trustfonds.

Dat BBB verder een product is van een marketingbureau onderstreept dat alleen maar.

Anoniem zei

Oh, ik reageer anoniem zie ik.

Assyke

Jan de Stripman zei

@assyke - De boeren zijn meer dan een halve eeuw een bepaalde kant op gedrongen, het is niet vreemd dat ze niet staan te springen om te veranderen. Maar het is een doodlopende weg. Gelukkig zijn er ook al boeren die dat inzien...

martin zei

Jan ik help het je hopen dat het kiezersbedrog is en dat tussen droom en daad wetten in de weg staan en praktische bezwaren. De nette lui die de boel hebben getraineerd als het gaat om milieu en leefomgving kunnen zich nu ook nog eens beroepen op het belang van zorgvuldigheid zeker aangezien we de kiezer toch niet kunnen negeren. Wolven worden al afgeschoten, doodgereden en opgejaagd, daarvoor is nu een afgetekend draagvlak. Dat het overgrote deel van de kiezers anders stemde moeten we maar bovenwater zien te houden. Carolientje met haar rattenvangersfluit en activisme voor de agrobusinessbelangen kan wel eens ellendiger effecten hebben dan Thierry met de lavendel, zijn vleugel en wanen.