zondag 15 mei 2022

Zou ik bijna de vogelwebcams vergeten


Sorry, natuur-liefhebbers,
ik heb het dit jaar nog helemaal niet over de vogelwebcams van Beleef de Lente gehad. Het is een jaarlijks terugkerend fenomeen en een traditie op dit blog om er aandacht aan te schenken. Maar het is ondertussen ook razend populair en daarom zou ik het bijna vergeten.

Voor mijn gevoel is het jaar nog maar net begonnen en de bomen zijn nog maar pas in blad gekomen. Het voelt buiten wel aan als zomer, maar we zitten nog middenin de lente.

Dat de vogels broeden was me niet ontgaan. Er zijn twee eksternesten vlak bij ons huis en ik zag al fanatieke territoriale twisten. De kauwtjes broeden in het park en komen vuilnis uit het nest op mijn balkon deponeren. Ze drinken er ook water en eten van de vogelpinda's. Dus we zijn restaurant en stortplaats tegelijk.

En er waren pimpelmezen aan het broeden in ons nestkastje. Waren, zeg ik, want ik zie al weken geen activiteit meer. Ik dacht eerst dat het vrouwtje misschien nog op de eitjes zou zitten, maar ook dan verwacht je af en toe wel eens een mees het kastje in of uit te zien vliegen. Maar ik zie ze niet meer.

Toen ik afgelopen week even naar binnen keek zag ik wel een compleet nestje, met zeker 8 eitjes. Maar ik ben bang dat de mezen het opgegeven hebben. Misschien dat er iets gebeurd is met één van de oudervogels ?

De trouwe volgers van Beleef de Lente weten dat het regelmatig misgaat met zo'n broedsel. Dit jaar is de broedpoging van de bosuil afgebroken, omdat het mannetje overleden is. Bij veel vogels voert de man eerst het broedende vrouwtje en brengt daarna voedsel aan voor de kuikens. Dus als hem iets overkomt kan het verkeerd aflopen.

Maar het gaat ook vaak goed, gelukkig. Er zijn dit jaar 16 camera's, waarvan er twee nog niet aangezet zijn omdat daar het broeden nog beginnen moet. Moesten we vroeger voor grote roofvogels als de zeearend en de visarend naar het buitenland, tegenwoordig broeden die gewoon bij ons voor de webcams.

De slechtvalk, waarmee het voor mij ooit allemaal begon, wordt ook weer gevolgd, maar niet op de oude, vertrouwde locatie op de zendmast in Brabant. Deze keer is gekozen voor een nestkast op het Amsterdamse Rijksmuseum. Daar zijn drie kuikens uit het ei gekropen. Ze lijken het goed te doen op een dieet van stadsduiven.

Minder goed gaat het met het ooievaarsnest. Ik lees net dat de kuikens daar overleden zijn. Met de ooievaar als soort gaat het wel goed. Ze worden de laatste tijd regelmatig in ons dorp gezien. Ik heb er al een paar keer een over zien vliegen. Dat was jarenlang een zeldzaamheid.

De gierzwaluwen zijn nog maar net terug uit Afrika. Daar moet het allemaal nog beginnen. De scholekster zit te broeden. De torenvalkkuikens zijn pas uitgekomen. De merel heeft net eitjes gelegd. En bij Beleef de Lente hebben ze wel succes met de pimpelmezen. De verwachting is dat de jongen volgende week uitvliegen.

Alle stadia van het broedseizoen kunnen meebeleefd worden via de webcams.



De Strip is gemaakt door de Geheimzinnige Hulpman. 
 
Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 en deel 4 van het vorige verhaal.
 
Klik op de tekening voor een grotere weergave. 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men
 

3 opmerkingen:

martin zei

Die ooievaartjes zaten te bibberen van de kou. Hier in ons eigen park zaten ze er aleer in februari te bouwen aan hun nest. Sindsdien kom ik bijna niet meer buiten; dus hoe het er nu mee staat? Waarschijnlijk wel aardig bovenop een kindercreche en in de stad is het altijd warmer.

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

De natuur kent haar cycli met individuele successen en mislukkingen.

Jan de Stripman zei

@martin - Ja, die grote vogels beginnen er vroeg aan. Bij ons zijn het de blauwe reigers die al in het vroege voorjaar aan hun nesten bouwen en die nu nog volop in het jonge kroost zitten...

@zelfstandig journalist - bij ons op het balkon is het vaker niet doorgegaan dan wel. Maar toch hebben we nog geen gebrek aan mezen...