zondag 9 mei 2021

Er zat een spreeuw op het balkon


Roze strepen en sluiers
aan de hemel, vanochtend vroeg. De bomen van het park zijn al aardig uitgelopen. Vooral de beuken dragen een flinke hoeveelheid fris lentegroen aan hun takken. De eiken zijn wat trager, of eigenlijk zijn hun blaadjes een stuk kleiner als ze uit de knop komen. Die moeten nog wat groeien.

Ze zijn wel mooi op tijd voor onze pimpelmezen, die de afgelopen dagen vlijtig heen en weer vlogen, tussen het nestkastje en de bomen van het park. Met het lentegroen komen ook de rupsen, ideaal voer voor mezenkuikens. Ik denk dat de jongen al uit het ei gekropen zijn, maar ik heb ze nog niet horen piepen.

Bij de eerste stralen van de zon zat er een spreeuw op het balkon. Dat gebeurt niet vaak, maar nu was het raak. Ik weet dat ze aan het broeden zijn in het park (en hou even op met rijmen). Gisteren zag ik er ineens 7, in een van de eiken aan de overkant. Zouden de jongen al uitgevlogen zijn ? Dat lijkt me snel.

De spreeuw op het balkon was een volwassen vogel. Die hipte wat rond het voederhuisje en over de balkonrand, maar ik leg nu geen vogelvoer neer om de pimpelmezen wat rust te gunnen.

Er hangen alleen wat pinda's in een korfje. Daar komt de grote bonte specht elke dag wel even van eten. Een vrouwtje dat zich rustig laat fotograferen. Misschien wel dezelfde specht als de afgelopen jaren. Het wachten is of ze eerdaags haar jongen meebrengt.

Verder vliegen er elke ochtend ganzen en blauwe reigers over het huis. De eenden uit het park zitten nog steeds achter elkaar aan. Soms zie ik een aalscholver voorbij komen. En vanochtend vroeg een vleermuis. De eerste zwaluwen zag ik ook al, maar de insecteneters zullen het nog niet gemakkelijk hebben, met het koude weer.

Houtduiven en kauwtjes, zie ik natuurlijk ook. Mijn buurtgenoten zijn wel eens wat slordig bij de vuilcontainers en daar profiteren de kauwtjes van, als ze op zoek zijn naar nestmateriaal. Ik zag er een paar in de weer met een strook papier. Ze scheurden het in repen en vlogen er mee weg. Ook een manier van recyclen.

In het nestkastje vond ik, na het broedseizoen, al eens plukken glaswol, isolatiemateriaal dat klaarblijkelijk ook heel goed voldoet in een mezenwoning. Meerkoeten, in de Amsterdamse grachten, maken hun nesten van allerlei afval dat mensen weggooien. De natuur laat niets verloren gaan.

In een boom aan de andere kant van het huis zit een nest dat er natuurlijker uitziet. Een grote bol takken. Daar broeden twee eksters. Die lijken mij nog meer in de gaten te houden dan ik hen. Ik hoef me maar even op het balkon te vertonen of er komt er een op de dakrand zitten, om te zien of ik misschien iets eetbaars heb achtergelaten. Ik strooi natuurlijk af en toe wat oud brood, om ze niet teleur te stellen.

Zo is het voor de vogels een lente als elke andere. En voor mij eigenlijk ook, want hoewel ik nog 2 maanden moet wachten op mijn volgende vaccinatie, een bezoek aan grote festivals en stadions, of zelfs kleine kroegen, zat niet direct in de planning.

Foto's van de zonsopkomst , onze pimpelmezen en de specht staan op Twitter.



De Strip is gemaakt door de Geheimzinnige Hulpman. Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 - deel 5 - deel 6 - deel 7 en deel 8 van dit verhaal.
 
Klik hier voor deel 1 - deel 2 en deel 3 van het vorige verhaal.
 
Klik op de tekening voor een grotere weergave. 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men

3 opmerkingen:

martin zei

Afgelopen vrijdag reed ik aan het eind van de middag langs het Markermeer en werd bedekt door een laag mugjes die me helemaal bedekten (ik vreesde dat ze in mijn korte baardje zouden blijven hangen en ik als vliegenman de stad weer binnen zou komen), maar ik dacht ook dat ik door de maaltijd van al die fluitende insecteneters doorfietste. Dat maakte het weer goed.

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Spreeuwen zie ik altijd genoeg op Rotterdam Centraal waar ze de etende reiziger goed in de gaten houden. Jij hebt dus je eerste prik al gehad. Ik zou begin juni aan de beurt moeten zijn.

Jan de Stripman zei

@martin - Plaatselijk dus best veel insecten. Ik had, tot nu toe, veel minder metselbijen op mijn balkon dan vorig jaar en ook minder hommels...

@zelfstandig journalist - Ik kreeg mijn 1e prik op de dag voor koningsdag. Ik was verrast toen de huisarts me belde voor de afspraak, zo snel had ik het niet verwacht. Het duurt wel lang, tot juli, voor de 2e ronde...